Jak sobie radzić ze stresem podczas wystąpień publicznych?

Jak sobie radzić ze stresem podczas wystąpień publicznych?

Wszyscy bez wyjątku występowaliśmy publicznie i pewnie nie raz jeszcze przyjdzie nam się zmierzyć z tym wyzwaniem. Jako dzieci prezentowaliśmy się przed ciociami na imieninach, podczas przedstawień w przedszkolu, później w szkole wygłaszając referaty czy idą do tablicy w ramach „odpytywania” przez nauczyciela. Potem były akademie, prezentacje maturalne etc. Czy zdarzyło Ci się być tak bardzo zestresowanym, że zapomniałeś co miałeś powiedzieć lub ze strachu nie zaprezentowałeś wszystkiego, co zaplanowałeś? A może na hasło, że masz się zaraz wypowiedzieć publicznie mocniej bije Ci serce i najchętniej schowałbyś się w domu lub wykupił wczasy super-last minute? Jak sobie z tym radzić?

Sposoby na stres Magdalena Fiałkowska coach

Źródło: Conversational Intelligence, Judith E. Glaser

1. Przygotowanie czyni mistrza

Pierwszą rzeczą, o którą trzeba zadbać jest przygotowanie. Odpowiednia liczba powtórzeń przemówienia spowoduje, że będziemy pewni tego, co mamy powiedzieć. Dodatkowo oswoimy swojego „gada”, czyli mózg gadzi, który odpowiada za reakcje- walcz, uciekaj, udawaj martwego. Jak to zrobić? Powiedz sam do siebie treść wystąpienia. Nastepnie spróbuj powtórzyć to swojemu psu, komuś z kim mieszkasz, przyjaciołom, rodzinie, kolegom z pracy itd. Przyzwyczaisz się do bycia w centrum uwagi i samego faktu, że występujesz. Poziom stresu zawsze jest o wiele większy, kiedy jesteśmy nieprzygotowani i nie mamy przemyślaneh strategii. To trochę tak, jak z egzaminem na studiach- jeśli uczyliśmy się jedynie 2 godziny przed, wtedy możemy się bardzo denerwować.

2. Relaks

Dobrze zadbać o prozaiczne i wydawać by się mogło oczywiste oczywistości- odpowiednią ilość snu, wyciszenie przed. Istnieje wiele technik relaksacyjnych oraz metod medytacji. Wszystko co powoduje chillout jest dobre. Niektórzy wyciszają się przy rozwiązywaniu krzyzówek, inni podczas spaceru, sprzątania czy czytania książek. Znajdź metodę, która podziała na Ciebie. Zawsze dobrze sprawdzają się ćwiczenia oddechowe, które uspakajają ciało i duszę.

 

3. Wizualizacja

Wizualizacja wzięła się od … sportu. Trening mentalny od wielu lat z powodzeniem stosowany jest w treningu sportowców. Badania nad ludzkim mózgiem pokazały, że w momencie kiedy myślimy o czymś tak, jakbysmy to robili czyli np. uderzali rakietą w piłkę- uruchamiają się te same rejony z mózgu jak w trakcie fizycznej gry. Jak to wykorzystać? Możemy sobie wyobrażać jak stoimy pewni siebie na scenie, mamy przed sobą widownię, która nas oklaskuje itd. Warto sobie wyobrażać pozytywny efekt, przy założeniu realizacji z punktu 4.

4. Plan B 

Pozytywne myślenie jest szalenie ważne po tym jak zrobimy plan B w sytuacji, kiedy coś się nie uda. Jak zareagujesz kiedy ktoś będzie negował Twoją prezentację? Jakich argumentów możesz użyć kiedy ktoś się z Tobą nie zgodzi? Jak zachęcisz publiczność do słuchania jeśli zobaczysz, że się nudzą? Co zrobisz jak zapomnisz tekstu? Jak się zachowasz jak przestanie działać komputer? Jeśli odpowiesz sobie na takie pytania zniwelujesz stres, bo będziesz przygotowany na większośc sytuacji, które moga się wydarzyć.

 

5. Nie oczekuj cudów od razu

Stanie się profesjonalnym mówcą może zająć trochę czasu i pracy. Ucz się na błędach i nie traktuj ich jak końca świata, tylko jak lekcję. Jak mówiał Einstein- nie popełniłem x błędów, tylko sprawdziłem x razy co jeszcze nie działa. Nie poddawaj się. Z mojego doświadczenia wynika, że wiekszość ludzi boi się wystąpień. Na szkoleniach uczestnicy często mówią o tym, że są zdziwieni, iż nie tylko oni się stresują przed wyjściem na scenę. Jeśli na prawdę chcesz nad tym popracować możesz zapisać się na kurs lub indywidualną pracę z coachem, który wesprze Cię w tych obszarach, które tego wymagają. Jeślo potrzebujesz takiego wsparcia ode mnie kliknij tutaj, żeby poczytać o performance coachingu.

Magdalena Fiałkowska
kontakt@magdalenafialkowska.pl

Akredytowany coach ICF na poziomie ACC. Absolwentka SGH na specjalności Zarządzanie Zasobami Ludzkimi oraz studiów podyplomowych z coachingu. Prowadzi life i business coachingi oraz szkolenia. Jest współwłaścicielką 2 firm i w sezonie zarządza nawet 100-osobowym zespołem. Uczyła się również w Państwowej Szkole Muzycznej I i II Stopnia w klasie wiolonczeli i wokalu jazzowego. Jako jedyna Polka dostała się do obsady musicalu kubańskiego „Conoce mi Cuba”.