Jak się dobrze komunikować? 6 zasad dobrej komunikacji interpersonalnej

Jak się dobrze komunikować? 6 zasad dobrej komunikacji interpersonalnej

Ile razy zdarzało Ci się rozmawiać z kimś i mieć poczucie, że w ogóle się nie rozumiecie, mimo mówienia w jednym języku? Niestety dobra komunikacja nie zawsze jest łatwa, a wynika to z wielu czynników.

 

1. Słowa klucze

Na pewno nie raz zauważyłeś w filmach lub w rozmowach dwóch przyjaciółek, które znają się od dawna, że mają swoje „słowa”. Czasami są to słowa, które nawiązują do jakiejś historii, czasami jest to czyste słowotwórstwo. Jeśli Twój rozmówca ma słowa, które często powtarza np. czaderski, masakra itd., warto je wpleść również w nasze wypowiedzi. Dotyczy też sytuacji, w której normalnie ich nie używamy.

 

2. Kontakt wzrokowy

Jeśli chcemy nawiązać z kimś relację podczas rozmowy ważne jest patrzenie mu w oczy. Nie oznacza to, że musimy spoglądać przez 100% czasu. Mogłoby to spowodować duży dyskomfort u drugiej osoby. Dzięki kontaktowi wzrokowemu nasz rozmówca będzie czuł, że go słuchamy, poświećamy uwagę, zamiast sprawdzać co chwilę wiadomości na telefonie. Czasami niektórym patrzenie w oczy może sprawiać trudność, przez brak pewności siebie. Więcej o tym jak nad tym pracować tutaj.

 

3. Parafrazowanie

Parafrazowanie to inaczej powtarzanie, podsumowywanie tego, co ktoś mówi modyfikując treść, zachowując sens wypowiedzi. Jest to bardzo pomocne narzędzie, ponieważ obu stronom pozwala sprawdzić czy faktycznie się rozumiecie. Można ją wykorzystywać w pracy np. podczas ustalania po spotkaniu kto, za co jest odpowiedzialny. Parafraza pomaga nam uzyskać „sprzężenie zwrotne”.

Np.: Byłam dzisiaj bardzo smutna i sfrustrowana, bo przez nadmiar pracy nie mogłam spotkać się z przyjaciółmi i wyjść do kina.
Parafraza: Rozumiem, że jest było Ci dzisiaj źle, bo nie mogłaś spędzić wolnego czasu tak, jak chcesz.

4. Empatia

Coś, czego nam często brakuje to empatia, czyli umiejętność wczuwania się w czyjąś sytuację, rozumienia jego punktu widzenia i emocji. Więcej życzliwości i serdeczności na pewno dobrze zadziała. Jeśli widzisz, że Twój rozmówca jest zdenerwowanny, bo wydarzyła się przed chwilą jakaś stresująca i neiprzyjemna sytuacja w jego życiu możesz dać mu 5 minut na uspokojenie lub nawet ze spokojem zapytać co się stało i zainteresować się tym. Reagując złością na złość prowadzisz jedynie do eskalacji sytuacji.

 

5. Wspólny cel

Pamiętajmy o tym, że naszym celem jest dogadanie się. Im bardziej postawimy w rozmowie na „my”, zamiast na „ja”, tym mamy wieksze prawdopodobieństwo sukcesu. Wspólny cel może wymagać pewnych kompromisów i ustępstw od swojej wizji.

 

6. Sposób mówienia

Czasami osoby, które mają skrajnie różne temepramenty mogą mieć duże trudności komunikacyjne. Wyobraźmy sobie sytuację- głośna, szybko mówiąca osoba, żywo gestykulująca w rozmowie z kimś spokojnym, flegmatycznym i nieśmiałym. Takie zestawienie może być wybuchowe, ale nie musi! Wystarczy, że obie strony spotkają się jak w jednej z technik negocjacyjnych „w połowie drogi”. Wzajemne dopasowywanie się jest istotną częścią komunikacji.

 

Źródła:

  • „Co-active Coaching” Whitworth, Kimsey-House, Sandahl
  • „Big mind Big heart- Finding Your Way” Genpo Merzel
  • „Jak zjednać sobie ludzi i zdobyć przyjaciól” Dale Carnegie

 

 

Magdalena Fiałkowska
kontakt@magdalenafialkowska.pl

Akredytowany coach ICF na poziomie ACC. Absolwentka SGH na specjalności Zarządzanie Zasobami Ludzkimi oraz studiów podyplomowych z coachingu. Prowadzi life i business coachingi oraz szkolenia. Jest współwłaścicielką 2 firm i w sezonie zarządza nawet 100-osobowym zespołem. Uczyła się również w Państwowej Szkole Muzycznej I i II Stopnia w klasie wiolonczeli i wokalu jazzowego. Jako jedyna Polka dostała się do obsady musicalu kubańskiego „Conoce mi Cuba”.