9 time-hacków, czyli sposoby na zarządzanie czasem

9 time-hacków, czyli sposoby na zarządzanie czasem

Czy zdarza Ci się nie zdążyć zrobić wszystkiego, co sobie zaplanowałeś? Czy odkładasz wszystko na ostatnią chwilę? Jesteś mistrzem deadlinów? Często mówisz, że chcesz, żeby doba miała 48h, bo nie wyrabiasz się ze wszystkim w 24h? Czy zastanawiasz się czasem jak lepiej się zorganizować? Jeżeli na jedno z tych pytań odpowiedź brzmi „tak” oznacza to, że ten artykuł jest dla Ciebie.

 

1. Odpoczynek

Po każdej godzinie pracy czy nauki warto odpocząć kilka minut. Zwiększa to naszą efektywność oraz koncentrację i czynności, które przeciętnie wykonujemy w 8 godzin możemy zrobić szybciej np. w ciągu 6 godzin. Bardzo istotny jest również sen. Regularne pory zasypiania oraz wstawania pomogą nam ustabilizować nasz organizmu oraz utrzymać większy poziom wydajności.

2. < niż 1 minuta

Czynności, które zajmują nam mniej niż minutę powinny zostać wykonane od razu- odłożenie książki na półkę, umycie szklanki czy odpisanie na smsa. Później małe czynności kumulują się w duże i przez cały czas czujemy obciążenie, że musimy coś zrobić. Co więcej, nasz umysł będzie musiał pamiętać o konieczności wykonania czego później.

3. Unikaj spotkań

Czy kiedykolwiek uczestniczyliście w nieefektywnym spotkaniu w pracy, które nic nie wniosło? Ile razy ludzie przychodzą na nie nieprzygotowani, spóźnieni, smsują w trakcie, wychodzą porozmawiać przez telefon? Znaczącą większość spraw da się załatwić bez spotykania się- poprzez maile lub telefonicznie. Nie jest konieczna godzinna wizyta u ubezpieczyciela, ponieważ możemy otrzymać mailowo ofertę z zestawieniem kosztów ubezpieczenia i wielkością odszkodowania, przeczytać warunki przez kilka minut i wysłać wiadomość z kwotą, na którą się ubezpieczamy. Nie musimy tracić godziny czy nawet dwóch na dojazd, czekanie w kolejce i długą rozmowę.

4. Wczesne wstawanie

Długie leniuchowanie w łóżku może i jest przyjemne, ale niestety nie jest zbyt produktywne. Zaczynając wcześniej dzień mamy więcej czasu na działanie. Rano przeważnie mamy więcej ciszy i spokoju, dzięki czemu łatwiej się skoncentrować. Narzucenie sobie dyscypliny wczesnego wstawania będzie hartować nasz charakter i potem może przełożyć się na inne aspekty życia.

5. Powiadomienia

Wyłącz powiadomienia. Sygnał, który informuje Cię, że przyszedł mail, sms, wiadomość na Facebooku  będzie Cię rozpraszać i zwykła ludzka ciekawość oderwie Cię od aktualnie wykonywanych czynności. W ważnych i pilnych sytuacjach jest przyjęty zwyczaj dzwonienia, dlatego wiadomość na Facebooku można przeczytać później.

6. Odmawianie

Czy są sytuacje, w których nie odmawiasz tylko przez wzgląd na normy, strach przed odrzuceniem czy obawę, że ktoś o Tobie źle pomyśli? Za każdym razem, gdy ktoś prosi Cię o przysługę zastanów się dwa razy ile czasu to zajmie i czy faktycznie nie przeszkodzi to w realizacji Twoich priorytetowych planów. Powodem nie wyrabiania się z zadaniami może wynikać z nadmiernej chęci pomocy i robienia mnóstwa rzeczy za innych i dla innych.

7. Delegowanie

Nie musimy robić wszystkiego sami! Warto czasami zlecić pewne zadania osobie bardziej kompetentnej w tej dziedzinie. Chcesz dziergany na drutach szalik na zimę? Możesz się zapisać na 3-dniowy kurs, potem tygodniami próbować, albo po prostu go kupić od zaprzyjaźnionej sąsiadki. Co możesz delegować innym?

8. Jak zrobić to inaczej?

A może pewne czynności da się inaczej zorganizować? Np. zamiast jeździć na hipermarketu na zakupy, tracić półtorej godziny na dojazd, a potem 2 godziny na wybór towarów i stanie w kolejkach można zrobić zakupy w 10 minut przez internet, z dostawą do domu. Jakie czynności w Twoim życiu możesz zrobić inaczej?

9. Kilka czynności na raz

Wykorzystuj czas w 100%. Poczekalnia czy autobus to świetne miejsce np. na uczenie się czy czytanie. Podczas uprawiania sportu możesz słuchać audiobooków. W trakcie spacerów rozmawiać przez telefon. Jakie czynności możesz wykonywać jednocześnie? Jak możesz zoptymalizować swój czas?

 

Źródła:

  • „Siła nawyku” Charles Duhigg
  • „15 Secrets Successful People Know About Time Management” Kevin Kruse
  • „Getting Things Sone” David Allen
  • „Eat That Frog” Brian Tracy
  • „Paradoks czasu” Zimbardo, Boyd

 

 

 

Magdalena Fiałkowska
kontakt@magdalenafialkowska.pl

Akredytowany coach ICF na poziomie ACC. Absolwentka SGH na specjalności Zarządzanie Zasobami Ludzkimi oraz studiów podyplomowych z coachingu. Prowadzi life i business coachingi oraz szkolenia. Jest współwłaścicielką 2 firm i w sezonie zarządza nawet 100-osobowym zespołem. Uczyła się również w Państwowej Szkole Muzycznej I i II Stopnia w klasie wiolonczeli i wokalu jazzowego. Jako jedyna Polka dostała się do obsady musicalu kubańskiego „Conoce mi Cuba”.